دندانپزشکی اطفال به شاخه ای از انواع تخصص های دندانپزشکی گفت می شود که فقط به درمان مشکلات دهان و دندان کودکان می پردازد. برای شروع درمان انواع بیماری های دهان و دندان محدودیت سنی وجود ندارد ولی با توجه به نظر متخصصان، بهترین دوره قبل از سنین رشد دندان های شیری یعنی سنین زیر 7 سالگی می باشد.

انواع خدمات تخصصی دندانپزشکی کودکان

فلوراید درمانی

فلوراید درمانی که با نام دوم فلوراید تراپی شناخته می شود به روشی از درمان گفته می شود که به افزایش مقاومت دندان ها و همچنین روشی برای افزایش پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در کودکان می پردازد.
فلوراید دارای قدرت و توانایی ویژه ای است که باعث تقویت مینای دندان ها می شود به این صورت که فلوراید را در نزدیکی مینای دندان ها قرار می دهند تا سبب افزایش مقاومت دندان ها و جلوگیری آن ها از پوسیدگی شود.

ارتودنسی پیشگیرانه

گاهی دندان های شیری در کودکان  قبل از موقع مناسب خود، می افتند و در نتیجه با ایجاد فضای خالی، دیگر دندان های اطراف، به سمت محل خالی دندان ها کشیده می شوند و در نتیجه باعث نامرتبی و بی نظمی در دندان ها می شوند.
در ارتودنسی پیشگیرانه، پزشک متخصص با قرار دادن قالب هایی که به فضا نگهدار شناخته می شوند، قسمت های خالی لثه را از رشد دندان های اطراف در آن، محافظت می کند.

ترمیم و مداوای دندان های دائمی و شیری

مراحل درمانی خاصی مانند پر کردن دندان ها یا درمان خرابی ها وشکستگی ها فقط شامل دندان های دائمی نمی شود. بهداشت و درمان دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی دارای اهمیت می باشد. اگر کودکان به انواع مشکلات دندان و دهان مبتلا باشند، در غذا خوردن و جویدن غذا مشکل خواهند داشت و ممکن است در نتیجه این مشکلات به انواع بیماری های گوارشی مبتلا شوند.