دلایل استفاده از تصویر برداری دندانپزشکی کودکان

  • نظارت بر پیشرفت دندان های عقل 
  • تعیین لق شدن دندان های شیری
  • اطمینان از اندازه مناسب فک برای رشد دندان های دائمی 
  • درمان سریع پوسیدگی و بیماری های لثه  

 

ایمنی تصویر برداری دندانپزشکی کودکان

کودکان نسبت به بزرگسالان حساس تر هستند، بنابراین خطر ابتلا به سرطان به ازای هر واحد دوز اشعه ایکس برای کودکان بیشتر از بزرگسالان است . از آنجا که تصویربرداری دندانپزشکی کودکان را در معرض پرتو قرار می دهد بسیاری از والدین در مورد خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان نگران هستند . آکادمی آمریکا به والدین این اطمینان را می دهد که میزان اشعه موجود در تصویر برداری دندانپزشکی بسیار ناچیز است و اشعه تنها به نقطه مورد نظر معطوف می شود .

برای پیشگیری از خطرات تصویربرداری دندانپزشکی کودکان چه باید کرد؟

ابتدا از پزشک بخواهید در صورت امکان از تصویر برداری دندانپزشکی استفاده نکند ولی گاهی برای تشخیص عفوت و پوسیدگی نیاز به استفاده از این روش داریم بنابر این وقتی پزشک لازم میداند که از تصویربرداری دندانپزشکی استفاده کنیم به او اعتماد می کنیم .
قبل از استفاده از دستگاه تصویربرداری مطمئن شوید دستگاه دیجیتال است زیرا اینگونه دستگاه ها پرتو کمتری نسبت به دستگاه های معمولی دارنند .
روش دیگر در کاهش مقدار مواجهه با اشعه در دندانپزشکی استفاده از کاورهای مخصوص برای روی برخی نواحی بدن است. این کاورها بدن را از جذب اشعه محافظت می کند. از این روش برای زنان باردار و کودکانی استفاده می شود که به رادیوگرافی دندان نیاز دارند. این پوشش بر روی شکم بیمار قرار می گیرد و رادیوگرافی تا حد امکان تنها در یک مرحله و با حداقل میزان تابش انجام می گیرد.

انواع تصویربرداری دندانپزشکی کودکان

  • 1)تصویردندانپزشکی بایت وینگ : در بین انواع تصویر برداری دندانپزشکی برای کودکان از تصویربرداری بایت وینگ برای نگاه کردن به تاج دندان های بالا و پایین استفاده می شود .
  • 2)تصویر برداری دندانپزشکی پری ایپکال : در این تصویر برداری دندانپزشکی برای بررسی مشکلات مربوط به ریشه دندان یا استخوان اطراف فک و حفره ها بهره گیر می شود .
  • 3)تصویربرداری دندانپزشکی اکلوزال : در این تصویر برداری دندانپزشکی برای نشان دادن کل قوس دندان ها در فک بالا و پایین و دیدن نحوه قرار گیری دندان ها روی هم استفاده می شود .

دندانپزشکی کودکان

بهترین دکتر دندانپزشکی اطفال در کرج