علل پوسیدگی دندان های شیری در کودکان

در اینجا می خواهیم بررسی کنیم که علت پوسیدگی دندان های شیری در کودکان چیست و چه عواملی زمینه ساز ابتلا به این عارضه می شوند؟

یکی از مهم ترین علت پوسیدگی دندان های شیری، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. اگرچه این دندان ها دائمی نمی باشد، اما لازم است که کودک بعد از هر وعده ی غذایی دندان های شیری را به درستی مسواک زده و بهداشت آن را رعایت کند. عدم انجام این کار سبب پوسیدگی دندان های شیری و مشکلات ناشی از آن می شود.

از دیگر علل بروز این مشکل می توان به استفاده از مواد غذایی ناسالم و به ویژه مواد قندی اشاره کرد. به همین دلیل کودکان باید از خوردن خوراکی هایی مانند گز، سوهان، پاستیل، آبنبات، شیرینی جات، اسمارتیز و بسیاری از مواد غذایی ناسالم و چسبنده اجتناب کنند. 

ماندن طولانی مدت مواد غذایی و مایعات در دهان کودک، می تواند به عنوان علت پوسیدگی دندان های شیری آن ها محسوب شود. ماندن مواد غذایی در فضای دهان و دندان کودکان، باعث می شود که شکر و قندهای طبیعی موجود در آن ها به اسید تبدیل شود. این اتفاق به مرور زمان پوشش دندان های را از بین برده و سبب پوسیدگی دندان ها می شود.

مینای ضعیف دندان ها نیز می تواند عامل تاثیرگذاری در ایجاد پوسیدگی باشد .

راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری

  • برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری کودکان، دندان های او را به طور مرتب با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. برای تمیز کردن لثه های او نیز از پارچه های نرم و لطیف که مخصوص کودکان است، استفاده نمایید.
  • اجازه ندهید کودک در طول خواب شیشه شیر در دهان داشته باشد. این امر نه تنها سبب پوسیدگی و خرابی دندان های کودک می شود، بلکه خطرات دیگری از جمله عفونت گوش و یا پریدن مایع در دهان و گلوی را در پی دارد.
  • مواد خوراکی ای چون آب نبات، اسمارتیز، شکلات ، کلوچه و آب نبات و یا هر گونه ماده خوراکی حاوی قند برای سلامت دندان های کودکان آسیبی جدی به شمار می رود. حد المقدور از دادن این خوراکی ها به کودکان خودداری کنید.

دندانپزشکی کودکان