تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان

ممکن است مشاهده تغییر رنگ در دندان‌های نوزاد یا کودک نوپای خود باعث نگرانی شما شود. اما در نظر بگیرید که این یک مسأله رایج بین کودکان است و در صورت مشاهده اگر به موقع و زود هنگام اقدام شود، قابل درمان است.

تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند سفید، زرد، قهوه‌ای وخاکستری باشد. در ادامه مطلب، علل تغییر رنگ دندان نوزادان و کودکان نوپا ، علائم آن ، همچنین روش‌های پیشگیری و درمان آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان

چه عواملی باعث تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان نوپا می‌شود؟

به طور کلی عوامل مادرزادی، پزشکی و عوامل ناشی از سبک زندگی می‌تواند باعث این پدیده شود. موارد زیر برخی از دلایل احتمالی تغییر رنگ و ایجاد لکه‌های دندان است.

مسواک زدن نامناسب

مسواک زدن نامناسب یکی از دلایل اصلی بوجود آمدن مشکلات دندانی است که باعث تجمع پلاک و ایجاد پوسیدگی می‌شود. همچنین باعث افزایش تعداد باکتری‌ها در داخل دهان شده که ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان ها شود.

تغییر رنگ دندان در نوزادان و کودکان

آب میوه‌های دارای قند

مصرف زیاد قند، احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. پوسیدگی ممکن است باعث تغییر رنگ دندان به خاکستری یا مشکی شود. همچنین آغشته کردن پستانک به مایعات شیرین یا عسل نیز باعث افزایش تعداد میکروب‌ها شده بنابراین احتمال تغییر رنگ دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

داروها

تعدادی از داروهای خاص می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. بعضی از داروها مانند تتراسایکلین اگر در دوران بارداری توسط مادر مصرف شود، ممکن است خطر تغییر رنگ دندان‌های نوزاد را به همراه داشته باشد. بر اساس مشاهدات، تتراسایکلین باعث تغییر رنگ قهوه‌ای دندان‌های کودک خردسال می‌شود حتی اگر توسط خود کودک مصرف نشده باشد.
در نوزادانی که از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند نیز تغییر رنگ مشکی بر روی دندان‌ها ایجاد می‌شود.
داروی گلی بن کلامید (گلیبورید) که برای درمان دیابت استفاده می‌شود نیز ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی دندان شود.

تروما

ضربه خوردن یا شکستگی دندان می‌تواند به اعصاب و خونرسانی دندان آسیب برساند و باعث نکروز دندان (دندان غیر زنده) شود که با گذشت زمان، ممکن است باعث تغییر رنگ دندان از قرمز به خاکستری می‌شود.

نقایص رشدی

نقایص مادرزادی دندان می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. به عنوان نمونه می‌توان به بیماری نقص تشکیل مینای دندان (amelogenesis imperfecta) که یک ناهنجاری ارثی است و به هیپوپلازی یا نقص مینای دندان نیز شناخته می‌شود، نام برد. از علائم این بیماری می‌توان به وجود فرو رفتگی‌ها، شیارهای عمیق و لکه‌های زرد یا قهوه‌ای در سطح دندان اشاره کرد.

رژیم غذایی نامناسب

مواد غذایی با تراکم رنگی بالا مانند تمشک، شاه توت، بلوبری، لبو، انگور و غیره، به دلیل وجود رنگدانه‌های زیاد داخل آن‌ها ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شوند.

یرقان (زردی)

یرقان یا زردی باعث افزایش غلظت بیلی روبین در خون می‌شود. این بیماری که اصطلاحا هایپربیلیروبینمی (hyperbilirubinemia) نامیده می‌شود، می‌تواند باعث تجمع بیلی روبین در بافت‌های مختلف بدن شود. وقتی سطح بیلی روبین برای چندین هفته افزایش یابد، ممکن است روی دندان‌ها رسوب کند و منجر به رنگ سبز شود. این نوع تغییر رنگ اغلب دائمی است زیرا در اثر تغییرات دائمی در رنگ مینای دندان و عاج دندان ایجاد می‌شود.

دندان پزشکی کودکان

برچسب ها : دندان پزشکی کودکان چیست ، کلینیک تخصصی دندانپزشکی کودکان دکتر فدرا ، دندان پزشکی کودکان مشهد ، دندان پزشکی کودکان تبریز ، فوق تخصص دندانپزشکی کودکان ، بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان ، دندان پزشکی کودکان کرج ، کلینیک دندانپزشکی کودکان تهران