درمان فلوروزیس دندانی در دندانپزشکی کودکان

فلوراید ماده‌ی معدنی بسیار مهمی برای کودکان است. دهان ما حاوی باکتری‌هایی است که با قند موجود در غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم ترکیب می‌شود. حاصل این ترکیب، ماده‌ای اسیدی است که برای مینای دندان مضر بوده و به دندان‌ها آسیب می‌زند. فلوراید قادر است از دندان‌ها محافظت کند و آثار اولیه‌ی پوسیدگی دندان را نیز از بین ببرد. ولی مصرف بیش از حد این ماده ممکن است به بروز عارضه‌‌ای با نام فلوروزیس دندانی (لکه‌های روی دندان) منجر ‌شود.
از آنجایی که عوامل احتمالی بسیاری می‌توانند باعث تغییر در ظاهر دندان‌ها شوند، شما می‎توانید برای تشخیص فلوروزیس یا دیگر مشکلات دندانی کودک خود، با دندانپزشکان خود تماس بگیرید. آسیب‌هایی که فلوروزیس دندانی برای ساختار داخلی دندان‌ها سبب می‌شوند، دائمی خواهند بود. در حال حاضر هیچ روشی برای بازگرداندن تأثیر این آسیب‌ها وجود ندارد. با این حال، روش‌هایی برای مخفی کردن این عوارض وجود دارند که با درمان سطح دندان، تغییر رنگ ایجاد شده را پنهان می‌کنند. روش‌های اصلاحی مشکل فلوروزس متفاوت هستند و بسته به شدت این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابریژن، ونیرهای سرامیکی یا لامینیت، باندینگ کامپوزیت و استفاده از سفید کننده‌های دندان، روش‌های رایجی هستند که معمولاً برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمان فلوروزیس دندانی در دندانپزشکی کودکان

مراحل بروز فلوروسیس دندانی

موارد خفیف و بسیار خفیف فلوروزیس دندانی بصورت نقطه‌های سفید پراکنده، لکه‌های سفید نامنظم، لبه‌هایی یخ‌زده، و یا خطوط گچی مانند بسیار باریک، بر روی دندان ظاهر می‌شوند. این علائم به سختی قابل مشاهده خواهند بود و جز یک متخصص سلامت و بهداشت دهان و دندان، کسی قادر به تشخیص آن‌ها نیست.
گونه‌های متوسط و شدید فلوروزیس دندانی اغلب به صورت لکه‌های بزرگ سفید بر روی دندان و در موارد نادر و شدید به صورت دندان‌هایی با سطوحی زبر و ناهموار مشاهده می‌شوند.

چه عواملی باعث ایجاد فلوروسیس دندانی می‌شوند؟

فلوروزیس دندانی به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید در طی یک دوره‌ی طولانی، در مدت زمانی که دندان‌ها در زیر لثه‌ها در حال شکل‌گیری هستند، ایجاد می‌شود. فقط کودکان هشت ساله و یا کوچکتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند، زیرا این سن، دوران رشد دندان‌های دائمی است، کودکان بزرگتر از ۸ سال، نوجوانان و بزرگسالان در معرض ابتلا به فلوروسیس دندانی نیستند. شدت این عارضه، به میزان، مدت و زمان مصرف فلوراید بستگی دارد.
افزایش میزان ابتلا به فلوروزیس دندانی خفیف نشانگر مصرف بیش از حد فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. منابع قابل دسترس فلوراید شامل آب آشامیدنی حاوی فلوراید، خمیر دندان‌های حاوی فلوراید (به ویژه اگر توسط کودکان خوردسال بلعیده شود) و مکمل‌های غذایی به صورت قرص یا قطره‌های خوراکی (مخصوصا اگر برای کودکانی که در حال حاضر از آب آشامیدنی حاوی فلوراید استفاده می‌کنند، تجویز شده باشد) می‌شوند.
برای استعمال صحیح محصولات بهداشتی دهان و دندان، مانند خمیر دندان، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
•    از استعمال دهانشویه برای کودکان زیر شش سال خود، اجتناب کنید.
•    دقت کنید، کودکان زیر سه سال باید از مقدار بسیار اندکی خمیردندان برای مسواک زدن استفاده کنند.
•    دفعات مسواک زدن در روز برای کودکان این محدوده‌ی سنی نباید از ۲ مرتبه فراتر رود.
•    کودکان بین سه تا شش سال، باید از مقداری اندکی بیشتر از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند، مقداری به اندازه‌ی یک نخود.
•    بر مسواک زدن کودکانتان نظارت کنید و آن‌ها را در انجام صحیح این عمل یاری دهید. از آنجایی که بسیاری از کودکان خردسال، به طور ناخودآگاه آب داخل دهان را فرو می‌دهند، آن‌ها را برای بیرون ریختن خمیردندان اضافی از دهان خود همراه با آب، تشویق کنید.
•    برای جلوگیری از مصرف تصادفی، تمام محصولات بهداشتی دهان و دندان را دور از دسترس خردسالان خود نگه دارید.
 

برچسب ها : دندانپزشک و متخصص خوب برای کودکان ، بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان ، کلینیک دندانپزشکی کودکان شبانه روزی ، فوق تخصص دندانپزشکی کودکان ، بهترین متخصص دندانپزشک کودکان ، نوبت دهی دندانپزشک کودکان ، دندانپزشک کودکان در چهارراه طالقانی ، فوق تخصص دندانپزشکی کودکان