مراقبت از دندان در دندانپزشکی کودکان

مراقبت از بهداشت دهان و دندان کودک، حتی از دوران بارداری مادر اهمیت داشته و شروع می شود، زیرا تغذیه و سلامت مادر، بر شکل گیری استخوان های فک و به خصوص دندان های کودک، بسیار موثر است. همچنین اگر دندان های مادر دچار پوسیدگی شده باشد، امکان انتقال میکروب های عامل پوسیدگی به نوزاد، وجود دارد. پس از به دنیا آمدن نوزاد، قبل از رویش اولین دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان آغاز می گردد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که از دندان های اولیه کودک به خوبی مراقبت شود، دندان ها در سنین بزرگسالی سلامت بیشتری دارند. این دندان ها نقش مهمی در شکل گیری و توسعه دهان و فک کودک دارند و در واقع مانند یک راهنما برای رشد دندان های دائمی می باشند؛ همچنین تاثیر به سزایی در جویدن غذا و گفتار دارند.

مراقبت از دندان در دندانپزشکی کودکان

دندان شیری همانند یک راهنما برای رشد دندان های دائمی می باشند، به همین جهت مراقبت از این دندان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. بسیاری از مشکلات پوسیدگی دندان در سنین بزرگسالی، به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در سنین کودکی ایجاد می شود. عدم رسیدگی به پوسیدگی دندان در کودکی می تواند سبب تشدید عفونت و بیماری های دهان و دندان شده و تا حدی این عفونت ها، صورت و نواحی دیگر بدن را درگیر می کنند. 

برای مراقبت از این دندان ها نکات زیر را رعایت کنید

1. بسیاری از مادران برای آرامش فرزند خود در شب به او شیر می دهند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از خواب باید دهان کودک خود را آب بکشند.
2. استفاده از خمیر دندان های معمولی، میزان فلوراید کافی برای دندان های کودک را ندارد، به همین جهت با توصیه دندانپزشک، مقدار لازم از خمیر دندان حاوی فلوراید را استفاده نمایید.
3. آبمیوه به علت اسیدی بودن، احتمال پوسیدگی دندان را به شدت برای کودکان افزایش می دهد، بنابراین بهتر است به جای آبمیوه به کودکان خود میوه تازه بدهید.
4. وجود دندان پوسیده و عفونت در دهان مادر، می تواند به راحتی به نوزاد انتقال پیدا کند، بنابراین ظرف کودک خود را کاملا جدا نگه دارید.
5. نوشیدنی های شیرین، می توانند اثرات مخربی بر دندان های کودک داشته باشند، به همین جهت سعی کنید میزان مصرف این آبمیوه ها را برای فرزند خود کاهش داده و به او آموزش دهید که پس از مصرف آن ها دهان خود را آب بکشد.
6. در هنگام خواب بزاق کاهش پیدا می کند، بنابراین سعی کنید در زمانی که خواب کودک نزدیک است، مصرف مواد قندی را کاهش دهید.

نکات مهم برای سالم و محکم نگه داشتن دندان کودکان تا دو سالگی

برای رعایت بهداشت دهان و دندان فرزندتان تا سن دو سالگی باید پس از غذا دادن به کودک، حتما لثه ها را به کمک گاز استریل پاک کنید، خصوصا زمانی که غذا هایی مانند فرنی و پوره به فرزند خود می دهید. برای این کار ابتدا دست های خود را کاملا بشویید و با آب ولرم و پارچه ای تمیز لثه های کودک خود را با احتیاط کامل تمیز کنید. اجازه ندهید جرم و پلاک دندان سبب پوسیدگی دندان های اولیه کودک شما شود. در زیر به بررسی چند نکته پر اهمیت برای سلامت دهان و دندان نوزاد می پردازیم:
سعی کنید زمانی که اولین دندان های کودک شما شروع به در آمدن کردند، در رختخواب به نوزادخود شیر ندهید، زیرا احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.
با استفاده از قاشق و چنگال خود به نوزاد غذا ندهید، زیرا بزاق شما می تواند عاملی برای پوسیدگی دندان های فرزندتان باشد.
در صورتی که کودکتان در سنی است که می تواند آب بنوشد، پس از دادن قطره آهن، به کودک خود آب بدهید و دندان فرزند خود را با آب ولرم و پارچه تمیز، پاک کنید.
 

برچسب ها : دندانپزشک و متخصص خوب برای کودکان ، بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان ، کلینیک دندانپزشکی کودکان شبانه روزی ، فوق تخصص دندانپزشکی کودکان ، بهترین متخصص دندانپزشک کودکان ، نوبت دهی دندانپزشک کودکان ، دندانپزشک کودکان در چهارراه طالقانی ، فوق تخصص دندانپزشکی کودکان ، بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان ، دندانپزشک اطفال