دندانپزشکی کودکان  دندانپزشکی کودکان در کرج

اغلب والدین تصور اشتباهی درباره زمان افتادن دندان شیری‌ فرزندشان دارند و فکر می کنند تمامی دندان شیری کودک در سن 6 سالگی می افتد, در حالیکه این تصور والدین نادرست است. در این بخش از مقالات درباره زمان افتادن دندان شیری کودکان و اینکه دندان شیری در چند سالگی می افتد؟ صحبت خواهیم کرد.

 

در واقع دندان های شیری ردیف جلوی بچه ها در سن 6 یا 7 سالگی شروع به ریختن و افتادن می کنند، اما جالب است که بدانید دندان های آسیاب و کرسی بچه ها بعد از چند سال از افتادن دندان های جلویی شیری می افتند، در واقع دندان های کرسی ردیف عقب شیری بچه ها تا حدود سن 12 سالگی در دهان حضور دارند، وجود دندان های کرسی شیری در تکامل فک کودکان و همچنین حفظ فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی شان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

دندان شیری از چندسالگی می افتد

مراقبت از دندان شیری 


این تصور که مراقبت از دندان های شیری بچه ها اهمیت چندانی ندارد کاملا غلط است، چراکه این دندان ها دائمی نیستند و حتی اگر پوسیده و خراب شدند بعد از چند سال دندان های اصلی سالم جایگزین شان می شوند و دیگر خبری از این دندان های پوسیده نیست. اما بهتر است بدانید که دندان های شیری مانند یک راهنما برای دندان‌های دائمی عمل می کنند و باعث هدایت صحیح دندان های دائمی به مسیر اصلی و صحیح شان هستند، اگر از دندان های شیری کودکان مراقبت نشود و این دندان ها دچار پوسیدگی و خرابی شوند و بیفتند، به این دلیل که جایشان خالی می ماند، خاصیت هدایت این دندان ها از دست می رود و دندان های اصلی و دائمی کودک نمی‌توانند در مسیر اصلی و صحیح رشد کنند. البته اگر کودکان به دلایلی دندانشان را از دست داده باشند دندانپزشک کودکان می تواند در این مسیر راهنمایی های خوب و مفیدی را داشته باشد تا دندان دائمی کمترین آسیب را از این موضوع ببیند، برای مثال می‌توان از فضا نگهدارنده دندان کودک استفاده کرد. با این حال مراقبت از دندان های شیری کودکان بسیار مهم و ضروری می باشد.

دندان های شیری از چندسالگی می افتد


اندازه دندان شیری در هر فک 10 عدد می باشد و در مجموع 20 عدد در دهان وجود دارد . متاسفانه بیشتری از والدین بر این باورند که بسیار دندان شیری زود خراب می شوند و کشیدن آن ها چندان اهمیتی ندارد . زیرا که دندان های دائمی جایگزین آن ها خواهند بود . به این تدریج  حفظ نکردن آن ها موجب می شود دندان ها بسیار زود پوسیده شوند که نتیجه آن روییدن نامنظم یا رشد نکردن دندان های همیشگی زیرین می بشاد و در حالی که بسیار باید به دندان های شیری اهمیت داد . دندان های شیری کودکان اصولا از سن 6 سالگی می افتند . افتادن آن ها از دو دندان جلویی بالا و یا پایین اغاز می شود . برخی اوقات احتمال دارد دندان شیری کودک 6 ماه زودتر شروع به افتادن کند یا 6 ماه دیرتر این کار انجام شود. اما در مجموع در سن 5 و نیم سالگی می بایستی عکسی از دندان های وی تهیه شود و با تجویز پزشک تائید می شود که این دندان لق است یا به صورت صاف در نمی آید .
 

برچسب ها : دندان شیری از چندسالگی می افتد ، دندان شیری ، مراقبت از دندان شیری