دندانپزشکی کودکان در کرج

فقر آهن در کودکان رایج ترین دلیل نگرانی درباره وضعیت سلامت آنها است، زیرا بطور تقریبی 6 تا 15 درصد کودکان به فقر آهن مبتلا می شوند. پیش گیری از این شرایط در سنین ابتدایی ایجاد آن ضروری است، زیرا فقر آهن می تواند باعث کاهش عملکرد ذهنی، فیزیکی و رفتاری کودک شود. عامل های متعدد می توانند باعث ایجاد این مشکل و نارضایتی از طرح لبخند آنها شوند که برای مثال می توان از رشد سریع یا جذب نامناسب آهن توسط بدن در این رابطه نام برد. به هر حال، داشتن رژیم غذایی ضعیف نیز می تواند در این سنین باعث ایجاد فقر آهن

مکمل آهن و سیاه شدن دندان کودک

مکمل های آهن برای سنین کودکان نوپا معمولا به شکل مایع است زیرا که کودکان در این سن توانایی بلع قرص را ندارند. مکمل مایع تیره و مایل به قرمز قهوه ای رنگ است و اغلب دندان را لکه دار میکنند. با توجه به کشف در دندانپزشکی کودکان، یک لکه سیاه ممکن است بر روی دندان در خط لثه تشکیل شود. لکه ها ممکن است بلافاصله ایجاد شوند. علاوه بر این، لکه ها می تواند به سرعت پس ازاینکه حذف شدند در حالی که کودک نو پا همچنان به گرفتن مکمل ادامه دهد دوباره ایجادشوند.در دندان ها لکه ها رنگ مایل به قهوهای همانند رنگ خود قطره پیدا میکند . ممکن است شما سیاه شدن دندان را بلافاصله متوجه شوید وممکن است بعد از چند ماه از مصرف قطره این لکه ها ایجاد شوند. بسته به اینکه چقدر و چگونه از قطره آهن استفاده میکنید ممکن است این لکه ها در چند دندان ویا در کل دهان مشاهده شوند . لکه ها معمولا کوچک اند ولی در شدت رنگ متفاوتند.

مکمل آهن و سیاه شدن دندان کودک

پیشگیری از ایجاد لکه بر روی دندان کودک

رقیق کردن قطره آهن با مقداری آب میتواند از اثرات رنگدهی آن بکاهد. سعی کنید همراه قطره آهن از ویتامین c که جذب آهن را تسهیل میکند استفاده کنید. مکمل آهن را هرگز با شیر مخلوط نکنید زیرا در جذب آهن تداخل ایجاد میکند. به عنوان یک مرحله پیشگیری اضافی برای جلوگیری از تماس مکمل رقیق شده با دندان ها از نی استفاده کنید.و دقت کنید تا همه مایع تجویز شده مصرف شود. کاهش نیاز به مصرف مکمل به وضوح می تواند ایجاد لکه را کاهش دهد.آکادمی اطفال آمریکا توصیه غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، غذاهای غنی شده با آهن، سبزیجات غنی از آهن و میوه با ویتامین C به عنوان یک راهکار برای دریافت آهن کافی کودکان نو پا توصیه میکند.

پیشگیری از ایجاد لکه بر روی دندان کودک

 

روش های جلوگیری از سیاه شدن دندان کودک

 

  • یکی از نکات مهم برای پیشگیری از سیاه شدن دندان‎ها‎، ترغیب و تشویق کودکان برای مسواک زدن و شستشوی دندانها است. کودک باید با میل و رغبت این کار را انجام دهد و والدین نیز او را برای این کار تشویق کنند.
  • اگر لکه‎ها‎ی قهوه ای تیره بر روی دندانهای کودک مشاهده شد، دندانهای کودک باید در روز یکبار با محلول جوش شیرین و آب نمک شسته شوند.
  • هنگام استفاده از قطره‎ها‎ی آهن و مکمل‎ها‎ی غذایی بهتر است آن را در آبمیوه و یا آب، رقیق و سپس به کودک داد تا تاثیر مخرب کمتری بر روی دندانهای کودک داشته باشد. یک نکته ضروری اینکه مکمل آهن نباید در شیر ترکیب شود زیرا در این صورت تاثیر آهن از بین می‎رود. همچنین استفاده از مکمل‎ها‎ی ویتامینی و قطره آهن باید با نظر دندانپزشک انجام شود.
  • کودک پس از مصرف مکمل آهن، باید دندان‎های خود را شسته و مسواک بزند.
  • سیاه بودن دندان‎ها‎ی کودک به دلیل استفاده از قطره‎ها‎ی آهن ممکن است نگران کننده باشد اما به معنای پوسیدگی نیست و تنها رنگ دندان تغییر می‎کند. در واقع آنچه که موجب تخریب دندان کودکان می‎شود، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.
  • در صورتی که قطره آهن با دندانهای کودک تماس پیدا نکند، دندان کودک سیاه نمی شود. به همین جهت می‎توان با استفاده از یک قطره چکان، مکمل آهن را بدون تماس با دندانها، در عقب دهان کودک ریخت.
  • در صورتی که والدین از سیاه شدن دندان کودک به واسطه قطره آهن نگران هستند، می‎توانند به جای استفاده از مکمل، غذاهای حاوی آهن را به کودک خود بدهند. غذاهایی از قبیل گوشت بدون چربی، حبوبات، ماهی سرشار از آهن هستند.