متخصص دندانپزشکی اطفال در کرج

مواد غذایی که جنین از مادر دریافت می کند نقش بسیار مهمی در رشد دندان ها دارد، به همین دلیل است که تغذیه مادر در زمان بارداری اهمیت بسزایی دارد . 
دندان های شیری در ماه دوم و سوم جنینی تکامل پیدا می کنند و تا ۱۰ سالگی این روند ادامه دارد، به همین دلیل مواد غذایی که جنین از مادر دریافت می کند بسیار مهم است .عناصر مهم در شکل گیری دندان ها در طی دوران بارداری عبارتند از: کلسیم ،  فسفر ، ویتامین D  . علاوه براین سه عنصر، مصرف مواد غذایی همچون عدس ، گوشت سفید ، میوه ، سبزیجات در رژیم غذایی خانم های باردار تاثیر بسزایی در شکل گیری دندان های کودک دارد .

رژیم غذایی مادران باردار در سلامت دندان کودکان

مواد غذایی که جنین از مادر دریافت می نماید نقش موثری در تشکیل و تکامل ساختار دندان ها در مرحله قبل از رویش آنها دارد تکامل دندان های شیری در ماه دوم و سوم جنینی آغاز می شود و معدنی شدن آنها در ماه چهارم جنینی تا دهه اول زندگی فرد ادامه دارد. لذا تغذیه در تکامل دندان ها در زمان معدنی شدن عاج و مینا دندان در ۴ تا ۶ ماهگی دوران جنینی (حاملگی مادر) موثر است. لذا تغذیه مادر باردار در این زمان مهم است. 

رژیم غذایی مادران باردار در سلامت دندان کودکان

خوردن چه موادی در زنان باردار باعث ایجاد پوسیدگی در دندان های آینده کودک می شود

در دوران بارداری از مصرف کافئین، قرص های خواب آور، سیگار و الکل خودداری شود و برای استفاده از هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. چرا که داروها به ویژه در سه ماه اول بارداری اثرات نامطلوبی بر جنین دارند. به عنوان مثال مصرف داروی تتراسایکلین به خصوص در اواخر دوران بارداری با اثر مستقیم بر ساختمان مینای دندان در حال تشکیل جنین باعث تغییر رنگ و لکه لکه شدن آن شده و دندان را مستعد پوسیدگی پس از رویش می کند.

خوردن چه موادی در زنان باردار باعث ایجاد پوسیدگی در دندان های آینده کودک می شود

 

تاثیر تغذیه با شیر مادر بر سلامت دندان نوزاد


شیر مادر غنی ترین تغذیه موجود در جهان را برای کودکان فراهم می کند، به نحوی که هیچ کدام از شیرخشک های موجود در بازار نمی توانند حاوی تمام مواد موجود در شیر مادر باشد. نوزادان برای رشد و نمو و حفظ سلامت خود به مکمل های زیادی نیاز دارند که برخی از این مکمل ها برای رشد دندان های شیری و دائمی حیاتی هستند. همان طور که می دانید، دندان های دائمی نوزاد حتی پیش از تولد در دهان وی شکل می گیرند و هر گونه کمبود مکمل می تواند بر سلامت آنها تاثیر بگذارد.

تاثیر تغذیه با شیر مادر بر سلامت دندان نوزاد

 

در تغذیه کودکان به نکات زیر دقت فرمایید

 

  •  از دادن شیر به کودکان در هنگام خواب تا حد امکان خودداری کنید.
  •  استفاده از شیشه شیر را پس از یکسالگی قطع کنید.
  • از اضافه نمودن قند به محتویات شیشه شیر خودداری کنید.
  •  از مصرف مواد شیرین در بین وعده های غذائی کودک جلوگیری کنید
  • به کودکان بیاموزید در صورت مصرف مواد قندی دهان خود را با آب شستشو دهند .
  • برای افزایش استحکام دندان به کودکان توصیه کنید از فراورده های حاوی فلوراید ( خمیر دندان ) دهانشویه حاوی فلوراید استفاده نمائید .
  • به کودکان خود بیاموزیم بعد از هر وعده غذا و شب قبل از خواب مسواک بزنید .
  • والدین بهترین الگو برای رفتار تغذیه ای کودک در جهت حفظ سلامت دهان و دندان می باشند .
  •  برای جلوگیری از پوسیدگی دندان تا آنجا که ممکن است از مصرف مواد قندی خودداری کنید .
  • سعی کنید به جای شیرینی از میوه و سبزیجات تازه مانند کاهو، هویج استفاده کنید ـ تعداد دفعات مصرف مواد قندی را به حداقل برسانید.
  • برای سالم ماندن دندانها حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمائید.
  • از شکستن مواد غذائی سخت نظیر گردو ـ فندق با دندان خودداری کنید.
  •  همیشه سعی کنید همراه فرزند خود دندانهایتان را مسواک بزنید.