دندانپزشکی اطفال در کرج

به صورت خیلی ساده میتوان گفت در پالپکتومی بخش‌های بیمار و عفونی پالپ تخلیه می‌شود. هدف از این کار نجات دندان است تا نیازی به کشیدن دندان نباشد. عمل پالپکتومی مشابه عصب‌کشی است و معمولاً بخشی از فرآیند عصب کشی دندان می‌باشد. پس از اینکه دندانپزشک بخش آسیب‌دیده پالپ را از دندان خارج کرد، ناحیه داخل دندان ضدعفونی شده و با مواد خاصی پر می‌شود.

پالپ دندان چیست

در مرکز هر دندان محفظه ای به نام پالپ وجود دارد که در آن رگهای خونی و عصبها قرار دارند. پالپ توسطه لایه عاج و لایه مینا که بیرونی ترین بخش دندان است محافظت میشود. لایه مینای دندان سخت‌ترین ماده در بدن انسان است که برخلاف پالپ، حیات ندارد. هنگامی که لایه بیرونی دندان آسیب می‌بیند، ممکن است پالپ داخل دندان آسیب دیده یا دچار عفونت شود. در برخی موارد بهترین راه نجات دندان، عملی به نام پالپکتومی است.ما در کلینیک دکتر فدرا یوسف پور متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج می باشیم که انواع خدمات درمان دندان کودکان را با بالاترین کیفیت انجام می دهیم برای دریافت نوبت با ما در این مجموعه تماس حاصل نمایید.

پالپکتومی در کودکان

پالپکتومی دندان چیست 

لایه های دندان به ترتیب عبارتند از : مینا ، عاج ، پالپ که در این مقاله می خواهیم درباره پالپ دندان و نحوه پالپکتومی دندان کودکان صحبت کنیم.در داخل پالپ رگ های خونی و عصبی وجود دارند که توسط لایه عاج و مینای دندان محافظت می شود.در مواقعی که مینای دندان که بسیار سخت می باشد دچار پوسیدگی شده و از بین برود ، پوسیدگى ها به عاج دندان مى رسد. این اتفاق سبب خواهد شد که دندان دچار حساسیت و درد در حین غذا خوردن شود. در صورتى که این پوسیدگى درمان نشود، این پوسیدگى باعث آسیب دیدن پالپ یا عفونت آن می شود و پالپکتومی دندان کودکان بهترین راه حل برای حفظ دندان می باشد.

روش درمان پالپکتومی دندان کودکان

در برخى موارد در صورت تعلل در درمان،دندان شیرى واکنش هاى شدیدى نسبت به پوسیدگى نشان خواهد داد که از آن جمله مى توان به  تحلیل ریشه و آبسه هاى شدید دندانى اشاره نمود.عصب دندان ها، تشکیل شده از اعصاب و رگ های خونی می باشد که وظیفه انتقال مواد غذایی و اکسیژن رسانی را بر عهده دارند،حال در صورتی که آسیب دیدگی دندان ها،به موقع درمان نشده و پوسیدگی پیشرفت کند ، عصب دندان آسیب می بیند،روش های متفاوتی جهت درمان آسیب دیدگی عصب دندان یا عصب درمانی ، وجود دارد که یکی از آن ها پالپکتومی دندان می باشد .پالپکتومی ، روشی درمانی بوده که نه تنها جهت درمان دندان های شیری مورد استفاده قرار می گیرد،بلکه روشی کاربردی جهت درمان عصب دندان های دائمی نیز می باشد.

نحوه درمان پالپکتومی

معمولا قبل از انجام پالپکتومی، متخصص دندانپزشکی کودکان برای رفع عفونت باکتریایی، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. این داروها به طور ویژه برای کودکانی که مبتلا به آبسه دندان هستند مهم است.این روش با استفاده از یک بی حسی موضعی برای کاهش ناراحتی و درد بیمار شروع می‌شود. سپس دندانپزشک برای دسترسی به پالپ دندان و خارج کردن آن، از یک دریل مینیاتوری استفاده کرده و سطح دندان را سوراخ می‌کند. عصب داخل پالپ با استفاده از ابزار خاصی خارج شده و همچنین از هیپوکلریت سدیم یا مخلوطی از هیپوکلریت سدیم و سایر مواد ضدعفونی کننده برای ضد عفونی کردن فضای داخلی آن استفاده می‌کنند.پس از تمیز کردن کانال ریشه و محفظه پالپ، فضای داخلی آن با یک ماده پر می‌شود. در نهایت سطح آن با روکش دندان پوشش داده شده و از یک چسب مخصوص برای ثابت کردن آن استفاده می‌کنند. روش پالپکتومی شباهت زیادی به عصب کشی دندان دارد، با این تفاوت که درمان کانال ریشه دندان معمولاً در افراد بزرگسال و روی دندان‌های دائمی انجام می‌شود.

خطرات پالپکتومی دندان

پالپکتومی یک روش دندانپزشکی بسیار ساده و با ریسک پایین از نظر عوارض است. اما در هر صورت ممکن است برخی از موارد خاص در جریان این روش پیش بیاید که برای دندان پزشک و بیمار چالش‌برانگیز شود. از جمله این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • واکنش‌های ناخواسته به بیحسی اعمال شده: استفاده از بی‌حسی موضعی ممکن است لب‌ها، زبان و سایر بافت‌های اطراف را بی حس کند. اما این بی حسی به طور معمول چند ساعت بعد از عمل برطرف می‌شود. با این وجود، موارد نادری وجود دارد که بیمار عوارض جانبی بی حسی موضعی را از خود نشان دهد. به همین دلیل معمولاً متخصص دندانپزشکی اطفال و کودکان از قبل در مورد حساسیت کودک به این موارد از خانواده سوال می‌پرسد.
  • شکستگی دندان: دندان آسیب دیده ممکن است در طول عمل پالپکتومی دچار شکستگی شود و حتی آسیب بیشتر به آن منجر به از دست رفتن دندان شود.
  • خونریزی بیش از حد: این موضوع خصوصاً برای کودکانی که شرایط پزشکی خاص دارند ممکن است اتفاق بیفتد.
  • عفونت محل درمان: عفونت ممکن است منجر به التهاب و درد بیشتر در بیماران شود که در مورد همه عمل‌های جراحی امکان پذیر است.
  • درد: اگر دندان پزشک یا متخصص نتواند تمامی بافتهای نکروز را از بین ببرد، احتمال عود درد و همچنین شیوع عفونت در قسمت‌های اطراف دندان وجود دارد.