دندانپزشکی کودکان در کرج

دکتر فدرا یوسف پور ، فارغ التحصیل سال ٧٨ از دوره دندانپزشکى عمومى، و فارغ التحصیل سال ٨٣ از دوره تخصصى  دندانپزشکى کودکان ، داراى بورد تخصصى ناسیونال
داراى ١٣ سال سابقه کار صرفا در زمینه دندانپزشکى کودکان و ارتودونسى پیشگیرى
داراى ١١ سال سابقه کار ،  و درمان بالغ بر ٦٠٠ کودک غیر همکار و داراى معلولیت ، تحت بیهوشى عمومى و سدیشن ، در اتاق عمل مرکز تخصصى دندانپزشکى در تهران

آدرس مطب دکتر فدرا یوسف پور

کرج، چهارراه طالقانی، کوچه سالیان مجتمع پزشکی آترا، طبقه سوم، واحد 11
تلفن:  02634497920

آنچه که والدین باید درباره درمان دندان درد کودکان بدانند

استفاده از پارچه حوله‌ای نم‌دار برای درمان دنان در کودکان

پارچه حوله‌ای خیس و سرد یکی ار روش‌های خوب برای تسکین درد درآوردن دندان است. این پارچه را روی لثه‌های کودک قرار دهید تا بجود. حتی می‌توانید یک تکه یخ هم میان پارچه بگذارید و محکم ببندید تا خدای نکرده در گلوی کودک نپرد و سپس پارچه را در دهان کودک بگذارید تا بجود.
برای این منظور می‌توانید پارچه را در چای بابونه خیس کنید و در یخچال قرار دهید تا سرد و خنک بماند یا حلقه‌های پلاستیکی که برای دندان درآوردن کودکان است را نیز در یخچال قرار دهید تا سرد شود. سپس به کودک بدهید تا بجود.

استفاده از دندونی برای درمان دندان در کودکان

برای کودکانی که از درد لثه رنج می‌برند، می‌توانید دندونی‌های لرزان خریداری کنید. انواعی از دندونی وجود دارند که با گاز گرفتن کودک، شروع به لرزش می‌کنند و این مساله بسیار برای کودک خوشایند و دوست‌داشتنی است. برای اینکه باعث تسکین دردش هم بشود، آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.


دندانپزشک متخصص کودکان در کرج

متخصص دندانپزشک کودکان در کرج

استفاده از غذاهای منجمد برای درمان دندان درد کودکان

سرما و یخ به کاهش درد لثه کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند بسیار کمک می‌کند. می‌توانید غذاهایی که کودک در آن سن مجاز به خوردن آنهاست را در فریزر منجمد کنید تا کودک آنها را بجود و سرمای آن درد دندانش را کاهش دهد. موز یخ زده یا شیر منجمد نیز روش‌های خوبی برای کم کردن درد هستند.
نکته: هنگامی که چهار دندان نخست کودک شما در آمد، او می تواند گازهای کوچکی بگیرد. بنابراین، باید بیشتر مراقب باشید. می توانید از غذادهنده های توری کوچک که همچون پستانک هستند، استفاده کنید، یعنی تکه های میوه را داخل این توری قرار و آن را به دست کودک بدهید تا هر چه دلش خواست آن را گاز بگیرد. با این روش هرگز نگران خفه شدن کودک نخواهید بود. اگر این وسیله را ندارید و در بازار هم پیدا نکردید، می توانید از جوراب های تمیز و بسیار نازک یا پارچه های توری ظریف و تمیز برای این منظور استفاده کنید: میوه را داخل این پارچه ها قرار دهید و انتهای آن را گره بزنید

متخصص دندانپزشکی اطفال در کرج

استفاده از پستانک در یخ برای درمان دندان درد کودکان

برای کودکانی که پستانک می‌خورند می‌توانید پستانک آنها را در فریزر منجمد کنید تا هنگام مک زدن آن، سرمای موجود باعث بی‌حس شدن لثه‌ها و کم شدن درد آنها شود.
توجه داشته باشید در برخی از کودکان، جویدن پستانک یا شیشه، درد لثه آنها را بیشتر می کند. اگر گرفتن کودکان از شیشه و پستانک با بیقراری های زیاد  آنان همراه شد، خیلی نگران نشوید این فقط یک دوره کوتاه است و وقتی دندان هایشان در آمد می توانید دوباره به آنها شیشه دهید.

متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج

دندانپزشک متخصص اطفال در کرج

 یک مطب دندان پزشکی استاندارد باید دارای چه فضاهایی باشد؟

چه اتاق هایی را باید در یک مطب دندان پزشکی ایده آل ببینید؟ هر مطب دندان پزشکی باید مجهز به ۴ فضای کاملا مجزا از یکدیگر باشد. بخش نخست به بیماران مراجعه کننده به مطب دندان پزشکی تعلق دارد. بیماران، محدوده سنی متفاوتی دارند ولی فقط لازم است اتاق انتظار کودکان از بزرگسالان جدا شود. برای اتاق انتظار کودک، می توان از تصاویر و شخصیت های مورد علاقه کودکان به شکل پوستر روی دیوارها استفاده کرد یا اسباب بازی هایی را برای کودکان در آن قرار داد. در این محیط، کودکان به دور از محیط پرسروصدا و شکایت بزرگسالان در کنار همسالان خود خواهند بود و با دیدن همسالان شان که به مطب دندان پزشکی آمده اند، راحت تر با ترس و نگرانی هایشان کنار می آیند.
بهتر است سرویس بهداشتی جداگانه ای برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته شود. برای منشی مطب که مسوولیت پذیرش بیماران و بایگانی پرونده ها را بر عهده دارد نیز باید فضای مناسبی در نظر گرفته شود. قسمت پذیرش باید به این شکل باشد که در یک سمت مراجعان و در سمت دیگر کارکنان مطب قرار بگیرند و در عین حال مراجعه کنندگان بتوانند در حالت ایستاده، نشسته (مخصوص افراد ناتوان و کم توان جسمی) با کارکنان مطب صحبت کرده و فرم های لازم را پر کنند.
فضای سوم، فضای درمانی است که شامل اتاق دندان پزشک، لابراتوار و اتاق استریلیزاسیون می شود. در برخی از مطب های مدرن برای اینکه بیماران از شرایط استریلیزه مطمئن شوند، یک اتاق استرلیزه شیشه ای وسط کلینیک می سازند و وسایل را در آن قرار می دهند تا بیماران با تمایل بیشتری به مطب بیایند. تمام فضاهای مطب باید پوشش سرامیک و قابل شست وشو داشته باشد و صندلی دندان پزشکی نیز باید پوشش های پلاستیکی قابل شست وشو داشته باشد.

دندانپزشک متخصص کودکان در کرج

اخلاق یک دندان پزشک حرفه ای

حتما شما هم دوست دارید که در مطب دندان پزشکی، علاوه بر تمیز و مرتب بودن خود مطب، با یک دندان پزشک خوش اخلاق مواجهه داشته باشید. یک دندان پزشک خوب و حرفه ای و موفق از این ویژگی ها بهره مند است:
۱) از گفت وگو با پرستار خود در مورد مسایل خصوصی و خانوادگی یا انتقاد از وضع موجود در حضور بیماران و حین درمان خودداری می کند. صحبت های او فقط درباره امور جاری درمان و مسایل مطب است. او از شوخی کردن و گفتن لطیفه پرهیز می کند. گفت وگوی کارکنان مطب با بیماران نیز باید محترمانه باشد. در چنین فضایی هرگز حرکات و اعمال ناشیانه بیمار که از بی اطلاعی سرچشمه می گیرد، تمسخر نمی شود؛ مثلا درآوردن کفش ها هنگام نشستن روی صندلی دندان پزشکی مورد استهزا قرار نمی گیرد. در چنین مواردی خیلی صمیمانه می شود گفت: «احتیاجی به درآوردن کفش ها نیست.
۲) یک دندان پزشک کاردان از نحوه درمان انجام شده توسط همکاران دیگرش انتقاد نمی کند و هرگز از بدگویی بیمار از همکاران دیگرش هم استقبال نمی کند و فقط گوش می کند. هرگز نمی گوید: «بله، متاسفانه خیلی از همکاران دندان پزشک اعمال غیربهداشتی یا غیرانسانی انجام می دهند.» و حتی وقتی از کار ضعیف همکاری سوال می شود، احتمالا چیزی در این حدود می گوید که: «من از شرایط قبل از درمان اطلاعی ندارم که قضاوت کنم. شاید چاره ای جز این نبوده است.» او توجه دارد که همیشه بیماران راضی وی نزد وی می آیند و بیماران ناراضی وی نزد دیگر همکاران می روند. بیماری که از همکاران دیگر نزد وی بدگویی می کند به زودی از وی نیز نزد دیگران بدگویی خواهد کرد. برخی همکاران، حتی در محافل و مجالس خصوصی نیز از روش های غلط و مردم فریب دیگران با هیجان تعریف می کنند و باعث بدبینی به کل حرفه پزشکی می شوند. اما شما به عنوان یک پزشک یا دندان پزشک، اگر همکاری را می شناسید که شئون پزشکی را رعایت نمی کند، بهتر است مستقیما به خود وی تذکر دهید یا از پیش کسوتان حرفه بخواهید او را نصحیت کنند.
۳) دندان پزشک خوب هرگز بیمار را تحقیر نمی کند؛ چراکه تحقیر ممکن است با نگاه، گفتار یا عمل باشد؛ مثل بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهین آمیز یا بیماری را بر بیمار دیگر ترجیح دادن یا عدم رعایت نوبت که همگی باعث تحقیر و عصبانیت و گاهی باعث ایجاد بغض می شود.
۴) تبعیض بیش از هر چیز، افراد را عصبانی می کند. اگر روزی همه بیماران بیش از معمول منتظر بمانند در نهایت گله خواهند کرد ولی اگر پس از ساعت ها انتظار نوبت آنها رعایت نشود، این باعث عصبانیت بقیه بیماران می شود. گاهی واکنش برخی بیماران آنقدر شدید است که با انکار درمان مطلوب، نارضایتی خود را بروز می دهند یا به مراجع قانونی مثل نظام پزشکی شکایت می کنند.
۵) یک دندان پزشک کاردان درحضور بیمار، تلفنی از معامله اتومبیل، خرید زمین یا روش گرفتن وام از بانک صحبت نمی کند. اگر برای گفت وگو در چنین موضوع هایی کسی به وی تلفن کرد، از منشی می خواهد شماره تلفن او را بگیرد تا در اولین فرصت از اتاق شخصی خود با وی تماس برقرار کند. البته پدر یا مادر، معلمان و اساتید استثنا هستند؛ زیرا معطل نگه داشتن آنها آن روی خط توسط منشی محترمانه نیست.
۶) او هرگز اجازه نمی دهد بیمار، ناراضی از مطب برود. اگر اشتباه یا سوءتفاهمی رخ داده، حتما با او صحبت می کند و به او توضیح می دهد. اگر کوتاهی از طرف وی یا کارکنان مطب بوده، با صداقت آن را قبول می کند و معذرت می خواهد؛ به ویژه گله و شکایت از کارکنان را بدون تعصب می پذیرد. او پیش داوری نمی کند و حق را به یک طرف نمی دهد. ابتدا اظهارات دو طرف را می شنود و سپس قضاوت می کند و اگر سوءتفاهمی رخ داده، حتما بیمار را توجیه می کند.