دندانپزشکی کودکان در کرج

پوسیدگی دندان‌های شیری گاهی به علت عدم مراجعه به‌موقع به دندانپزشک متخصص کودکان گسترش پیدا می‌کند و برای درمان دندان باید ازپرکردن کودک استفاده نمود. معمولاً والدین با شنیدن لفظ پر کردن دندان شیری دچار نگرانی‌های زیادی می‌گردند و با سؤالات بسیاری مواجه هستند. والدین اغلب نگران این هستند که آیا فرزندشان قادر به تحمل مراحل پر کردن دندان خواهد بود؟

یکی از اشتباهات رایجی که درباره دندان شیری کودکان وجود دارد این است که اگر پوسیدگی در آنها مشاهده کردید، نیازی به پر کردن آنها نیست زیرا این دندان‌ها دائمی نیستند. اگر پوسیدگی دندان با پر کردن ترمیم نشود و بدون اقدام به درمان همچنان به پیشرفت خود ادامه دهد، ساختار آناتومیکی دندان‌های شیری به سرعت از هم می‌پاشد و منجر به بروز مشکلاتی دیگر می‌شود. مینای دندان شیری بسیار نازک‌تر از مینای دندان‌های دائم می‌باشد، بنابراین پوسیدگی خیلی سریع‌تر به عصب دندان می‌رسد. بخاطر داشته باشید که آخرین دندان‌های شیری در کودکان تقریبا در سن  12سالگی می‌افتد و در نتیجه عدم درمان پوسیدگی دندان شیری می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

پرکردن دندان در کودک

پرکردن دندان شیری در کودکان

در طی جلسه‌ی معاینه، برای آشکار کردن پلاک‌های دندانی و نقاط پوسیدگی دندان‌ها از تصاویر اشعه‌ی ایکس استفاده می‌کنند و توسط تجهیزات معاینه، تمامی دندان‌ها را تک به تک مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورتی که میزان پوسیدگی دندان خیلی پیشرفته و شدید نباشد، می‌توان آن را با پرکردن ترمیم نمود.

روش های پر کردن دندان شیری در کودکان

پرکردن دندان‌ها را می‌توان به سه روش انجام داد: پرکردن دندان‌ها با متد کامپوزیتی (پرکردن با مواد سفیدرنگ)، پرکردن دندان با آمالگام (مواد نقره‌ای رنگ) و یا پرکردن با اوژنول یا اکسید روی. در حالی که آمالگام بسیار قوی‌تر است، مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند. (پر کردن و ترمیم دندان کودکان )

پرکردن دندان کودک

مزایای پر کردن دندان های شیری در کودک

دندانی که پر می‌شود معمولاً به پوسیدگی عمیق مبتلا نیست. برای پر کردن دندان ابتدا از یک وسیله مخصوص  برای خالی کردن بخش پوسیده‌ی دندان استفاده می‌شود. سپس پوسیدگی برداشته شده و دندان تمیز می‌شود. پس ‌ا زآن می‌توان از مواد نقره‌ای به نام "آمالگام" و مواد سفید به نام "کامپوزیت" برای پر کردن دندان استفاده نمود.

مزایای پرکردن دندانکودک با آمالگام

  • در ترمیم دندان‌های شیری کودک، مهم‌ترین مزیت آمالگام بر سایر مواد پر کردن دندان این است که آمالگام بسیار قوی است و استحکام بالایی دارد.
  • پر کردن دندان با آمالگام زمان کمتری وقت می‌برد.
  • این مواد بسیار ارزانتر هستند.

معایب مواد آمالگام پر کردن دندان کودک

  • یکی از نگرانی‌هایی که در مورد آمالگام وجود دارد این است که ماده‌ی جیوه‌ی موجود در آن به دندان آسیب بزند و عوارض جانبی ناخوشایندی را ایجاد کند.
  • برای پر کردن دندان کودکان با آمالگام لازم است که میزان بیشتری از بافت سالم دندان تراشیده شود تا بتوان ماده‌ی امالگام را در داخل دندان قرار داد. این کار بدین منظور انجام می‌شود که دندانپزشک اطمینان حاصل کند که مواد قرار گرفته در دندان کاملا در جای خود محکم هستند و در برابر ساییدگی و استفاده‌ی مکرر از دندان مقاوم هستند.(پر کردن و ترمیم دندان کودکان )