دندانپزشکی اطفال در کرج

فلوراید ماده معدنی است که در طبیعت وجود دارد. استفاده از فلورایدها هم به‌صورت سیستماتیک و هم به‌صورت موضعی انجام می‌گیرد. در خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها و ژل فلوراید، فلوراید وجود دارد و استفاده از آن‌ها روزانه صورت می‌گیرد اما برای این‌که فلوراید تراپی انجام گیرد باید از فلوراید به‌عنوان وارنیش استفاده شود.

فلوراید تراپی چیست

فلوراید ماده‌ای معدنی است که در مواد غذایی و حتی آب وجود دارد. در برخی از خمیر دندان‌ها همان طور که همه ما شنیده‌ایم این ماده وجود دارد که مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. البته فلوراید به صورت ژل نیز وجود دارد که می‌توان در منزل آن را روی دندان‌ها کشید و بعد آن را شست. در صورت لزوم نیز دندانپزشک فلوراید را با دوز مناسب تجویز خواهد کرد. اما به جز این موارد، این ماده را می‌توانید به صورت وارنیش فلوراید نیز استفاده کنید. یعنی آن را به صورت موضعی روی دندان‌ها به صورت دهانشویه به کار برد. این شیوه درمان نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان با مشکلاتی مانند تحلیل لثه و دندان‌های حساس و همچنین خشکی دهان نیز تجویز می‌شود.

در مواردی پیش می‌آید که دندانپزشک از فلورایدتراپی در طی معاینات استفاده می‌کند، به این ترتیب که صفحه‌ای حاوی فلوراید را داخل دهان می‌کند تا با دندان‌ها تماس پیدا کند و حدود 4 دقیقه بعد هم آن را بر می‌دارد. برخی دندانپزشکان نیز از فوم یا قلم‌ موهای ویژه این کار برای تماس مستقیم فلوراید روی دندان‌ها استفاده می‌کنند.

فلوراید تراپی دندان کودک

 

طریقه فلوراید تراپی کودکان


دندان کودکان را می توانیم با وارنیش حاوی فلوراید مسواک بزنیم. وارنیش ماده‌ای چسبناک است که وقتی در تماس با بزاق دهان قرار می گیرد، سخت می شود. وقتی وارنیش را با مسواک به سطح و کناره های دندان کودک می زنید، او می تواند با زبانش سفتی آن را احساس کند اما نمی تواند آن را از روی دندان جدا کند، همچنین اعمال آن روی دندان ها هیچ دردی برای کودک ندارد. با این حال، بعضی از بچه ها در حین فرآیند و قبل از آن گریه می کنند.در این صورت جای هیچ نگرانی نیست چون خوشبختانه وارنیش فقط چند دقیقه طول می کشد. به علاوه، وقتی کودک گریه می کند اعمال وارنیش راحت تر است زیرا دهان کودک هنگام گریه تا حدی باز است!
معمولا برای زدن وارنیش به دندان کودک، پزشک از شما می خواهد او را روی پایتان بگذراید و خودش روبه‌روی شما می نشیند تا فرایند را انجام دهد.

مراحل انجام فلورایدتراپی

 

  •  ابتدا سطح کلیه دندان ها با مسواک تمیز می شود.
  •   سپس دندان ها با گاز استریل خشک می شود.
  •  سطح تمام دندان ها به وارنیش فلوراید آغشته می شود ( گاهی اوقات یک طرف هر دو فک در یک مرحله و نیم دیگر در مرحله بعد به ژل آغشته می شود).
  •  وارنیش  فلوراید حدود 4 دقیقه در مجاورت دندان قرار می گیرد.
  •  در تمام مراحل، پشت کودک حالت عمودی داشته سر کمی به سمت جلو خم می شود تا از بلع فلوراید ممانعت به عمل آید.
  • در کودکان زیر شش سال فقط دندانپزشک صلاحیت تجویز فرآورده های دارای فلوراید و یا فلورایدتراپی را دارد و هرگز خودسرانه به کودکان زیر شش سال فلوراید نرسانید
  •  پس از گذشت 4 دقیقه اضافات ژل با گاز استریل یا پنبه برداشته می شود. در این مرحله کودک آب دهان خود را بطور کامل خارج می کند.
  • کودک نباید بعد از فلورایدتراپی دهانش را بشوید و تا نیم ساعت باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند و  طی این مدت در صورت جمع شدن بزاق در دهان ، آن را خارج کند.

فلوراید چیست