دندانپزشکی کودکان در کرج

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی در کودکان با تحرک زیاد و توجه پایین خود را نشان می‌دهد. انرژی زیاد و تحرک بالای کودکان بیش فعال سبب دردسرهایی برای کودک، والدین و کادر مدرسه می‌شود.

علائم شایع در اختلال بیش فعالی کودکان


با آگاهی از نشانه‌های اختلال ADHD می‌توانید زودتر آن را در کودک‌تان تشخیص داده و برای درمان زودهنگام اقدام نمایید. از نشانه‌ها و علائم شایع در کودکان بیش فعال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پریدن مکرر وسط صحبت دیگران، ناتوانی در برنامه ریزی و تمام کردن تکالیف
  • پرحرفی، نداشتن صبر و حوصله یا عصبی و حساس بودن
  • نداشتن تحمل برای ایستادن در صف و رعایت نوبت
  • برانگیختگی، بهم زدن بازی بقیه‌ و هل دادن بقیه‌ی کودکان و طرد شدگی توسط همسالان
  • نداشتن مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط‌های اجتماعی با دیگران
  • گم‌کردن وسایل شخصی
  • تحرک بیش از حد، محدودیت میدان توجه و فراموشکاری، تکانشگری
  • لجبازی، عدم ثبات عاطفی و هیجان پذیری

دندانپزشکی کودکان بیش فعال


این احتمال وجود دارد که کودکان با انواع مختلف اختلالات بی توجهی و مشکلات در تنظیم سطح فعالیت آنان نسبت به مطالعات موقعیتی، مشکلات و مسائل بیشتری در خصوص مراقبت های دندانی داشته باشند.گزارش هایی از مسائل کنترل رفتاری بیشتر در طول مراقبت های دندانی در بیماران ADHD و شاید خطر نگرانی بیشتر دندانی وجود دارد. بیماران مبتلا به ADHD در سطح سنی پایین تری در سرویس های دندانپزشکی ، رفتار و عمل می کنند.به گفته دندانپزشک اطفال با توجه به سلامت دهان، مطالعات پوسیدگی دندان تا حدی نتایج ضد و نقیضی به همراه داشته است. ولی در کل به نظر می رسد خطر آن رو به افزایش است. بچه های دارای ADHD از نظر رعایت بهداشت دهان ضعیف تر عمل می کنند که به مفهوم مصرف بیشتر غذا و مایعات و کمتر مسواک زدن می باشد.

ملاحظات خاص مراقبت های دندانی کودکان بیش فعال


پیشگیری از مشکلات سلامت دهان باید هدف اصلی همراه با پیشبرد رفتارهای مثبت و پذیرش مراقبت های دندانی باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به ADHD در توجه و تمرکز بر درمان دندانپزشکی مشکل دارند. به منظور کمک به بیماران، اختلالات شنیداری و بصری باید کم شوند. به عنوان مثال رادیویی در اتاق نباید روشن باشد و همچنین برای کاهش سر و صدا باید در اتاق نباید روشن باشد و همچنین برای کاهش سر و صدا در اتاق محل درمان باید بسته باشد و اختلالات بصری همچون اسباب بازی و کتاب باید در اتاق کم باشد.

مراقبت های دندانی کودکان بیش فعال

ارتباطات و روابط باید متوجه اطلاعات واضح و مشخص برای کودک باشد از جمله اینکه در مدت درمان چه رخ خواهد داد، چه کسی حضور خواهد داشت یا این پروسه چقدر طول خواهد کشید و یا پس از این مراحل چه پیش خواهد آمد. هدایت مستقیم و عینی در طول درمان می تواند به بیمار در توجه و تمرکز او کمک کند ، به عنوان مثال “روی صندلی بنشین” تا “آیا تمایل دارید روی صندلی بنشینید؟”. در بسیاری از بچه های دیگر دارای اختلالات روانی ـ عصبی، عکس و تصاویر می تواند به عنوان ابزار آموزشی در فراهم آوردن طرح انتقال ملاقات مورد استفاده و کاربرد قرار گیرد. این تصاویر می تواند به عنوان وسایل و ابزار کمکی برای آموزش مسواک زدن در منزل مورد استفاده قرار گیرند. تحسین و تمجید برای کودکان در تمام زمینه های مراقبت های دندان لازم و ضروری است و هنگامی که کودک در پایان ملاقات همکاری و مشارکت می کند، باید به صورت مستقیم به کار رود.

دندانپزشکی کودکان بیش فعال

درمان‌ دندانپزشکی تحت بیهوشی کودکان بیش فعال


بیش فعالی دارای انواع مختلفی بوده و شدت و علائم آن در کودکان مختلف متفاوت است. برخی کودکان مبتلا به هیچ وجه قادر به همکاری در محیط دندانپزشکی نیستند و انجام درمان‌های دندانپزشکی در محیط مطب یا کلینیک ممکن است برای آن‌ها خطرآفرین باشد هم‌چنین به دلیل عدم همکاری کودک کیفیت کارهای دندانپزشکی انجام شده نیز ممکن است دستخوش تغییر گردند لذا برای این کودکان درمان‌های دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی انجام می‌گردد. این درمان‌ها در محیط بیمارستانی انجام می‌گردد و کلیه اقدامات دندانپزشکی در اغلب موارد در یک جلسه انجام می‌شود. در بیشتر مواقع در صورت مساعد بودن وضعیت بیمار نیاز به بستری نبوده و پس از انجام اقدامات دندانپزشکی و بیدار شدن کامل کودک ترخیص می‌گردد.