مرکز دندانپزشکی کودکان در کرج

بچه‌های کوچک یا کودکان نوپا اغلب به دلیل مشکلات خاصی ممکن است از دندانپزشک ترس داشته باشند و قادر به همکاری با دندانپزشک نباشند.سن کم، ناتوانی‌های جسمی و ذهنی و یا اضطراب‌های شدید و کنترل نشده ناشی از صداهایی که از تجهیزات دندانپزشکی می‌شنوند و یا فشاری که بر اثر کار دندانپزشک احساس می‌کنند، می‌تواند آن‌ها را عصبی و نگران کند، حتی اگر واقعاً احساس دردی نکنند.

مزایای دندانپزشکی آرامبخشی کودک

کلمه درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی معمولاً برای والدین ایجاد نگرانی می‌نماید. حتی بسیاری از والدین به خاطر ترس از بیهوشی درمان دندان‌های فرزندشان را مدت‌ها به تعویق می‌اندازند و یا به مطب‌های دندانپزشکان مختلفی مراجعه می‌نمایند تا شاید درمان دندان‌های فرزندشان بدون بیهوشی یا آرام‌بخشی انجام گردد.برای دریافت خدمات دندانپزشکی کودکان به کلینیک دکتر فدرا یوسف پور متخصص دندانپزشکی کودکان در کرج تماس حاصل نمایید.

 دندانپزشکی تحت بیهوشی مناسب چه کودکانی است

  • کودکان با سن کم
  • کودکان با ترس و اضطراب زیاد
  • کودکان با ناتوانی‌های ذهنی یا جسمی

درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی 

فاکتورهای زیادی مثل اطلاعات منتقل شده از والدین ودوستان، تجربه تلخ و دردناک قبلی از درمانهای دندانپزشکی، کم بودن سن کودک و عدم برخورد منطقی با مشکل وجود صدا و آب در هنگام درمان دندانپزشکی در عدم همکاری کودک تاثیر دارند که باعث عدم امکان درمان کودک می گردد. عدم همکاری کودک باعث کاهش کیفیت واستاندارد خدمات درمانی ارائه شده میگردد.همچنین تهدید و مهار فیزیکی علاوه بر کاهش دقت و کیفیت کار میتواند نتایج ناخوشایند روحی و روانی در کودک ایجاد کند. در گذشته وحتی هم اکنون در خیلی از مراکز برای درمان دندانپزشکی کودک ، دندانپزشک مجبور است با کمک دستیارانش و حتی والدین برای مدتی نسبت به بی حرکت کردن کودک ومحکم نگه داشتن او اقدام کند تا یک درمان محدود را در حداقل زمان ممکن انجام دهد و این در بسیاری از موارد تنها راه چاره برای رهایی کودک از درد دندان تلقی می گردد.

مزایای دندانپزشکی آرامبخشی کودک

روش های دارویی کنترل رفتار کودکان

امروزه  از داروها به شیوه های مختلف برای کنترل رفتار کودکان در دندانپزشکی استفاده می شود. این داروها می توانند به صورت استنشاقی ،خوراکی و یا تزریقی استفاده شوند. به طور کلی دو شیوه مختلف برای کنترل رفتار کودکان با دارو وجود دارد.

آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان

آرام بخشی ( سدیشن ) در دندانپزشکی در واقع شکل خفیفی از بیهوشی می باشد. بسته به میزان داروی استفاده شده در کودک، سطح آرام بخشی(سدیشن) در کودکان متفاوت است.در سطوح مختلف آرام بخشی در دندانپزشکی ، واکنش ها و عکس العمل کودکان نسبت به محرک ها متفاوت می باشد.

آرام بخشی خفیف در دندانپزشکی

در این سطح از آرام بخشی، کمترین میزان از کاهش هوشیاری در کودک دیده می شود. در این روش کودک به سوالات و خواسته های متخصص دندانپزشکی کودکان  پاسخ های معمول را می دهد.

آرام بخشی متوسط در دندانپزشکی

در این سطح از آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان ، کودک به سوالات و محرک های لمسی پاسخ می دهد اما سطح هوشیاری نسبت به آرام بخشی خفیف کمتر است. گاهی در این سطح از آرام بخشی واکنش هایی مانند گریه کردن نیز دیده می شود. باید در نظر داشت که سطح آرام بخشی مسئله بسیار مهمی است که یک متخصص دندانپزشکی کودکان با توجه به آموزش ها و مهارت های به دست آورده باید به آن توجه کند، زیرا آرام بخشی عمیق دارای شرایطی است که نیازمند مراقبت و نظارت بیشتری است.

آرام بخشی عمیق در دندانپزشکی

در این سطح از آرام بخشی در دندانپزشکی کودکان ، بیمار سطح عمیق تری از کاهش هوشیاری را دارد، اما همچنان به محرک های دردناک پاسخ می دهد.شناخت تفاوت آرام بخشی خفیف و متوسط با عمیق نیازمند دانش و مهارتی است که تنها افراد آموزش دیده در این زمینه قادر به کنترل این شرایط هستند. استفاده از تجهیزات به منظور انجام آرام بخشی، ضروری است.

سدیشن چیست

در دستور العملها آمده است که سدیشن نوعی بیهوشی ملایم است که از کم تا متوسط تا عمیق و تا بیهوشی کلی را می تواند شامل شود و کودکان معمولا از سطح مورد انتظار سدیشن به سطح عمیق تر بطور غیر عمد می رسند. بنابراین والدین باید از دندانپزشک بپرسند که میزان هدف آنها چه مقدار است و چه نوع اقدامات اضطراری، به عنوان مثال، در صورت پیشرفت سدیشن متوسط به عمیق برای کودک انجام می شود.

آرامبخشی دندانپزشکی کودکان

  • آرامبخشی خوراکی
  • آرامبخشی عمیق
  • بیهوشی کودکان برای دندانپزشکی

آرامبخشی خوراکی 

در این روش، با در نظر گرفتن وضعیت خاص کودک و سن و وزن او از داروهای آرامبخشی که هدف عمده آن کم کردن استرس و تنش بیمار است استفاده می شود.این روش سالیان سال است که در خدمات پزشکی استفاده می شود.اگر این دارو به طور خوراکی و با دوز کنترل شده استفاده شود هیچ نوع عارضه دائمی در پی نخواهد داشت.این داروالزاما باید زیر نظر دندانپزشک و در مطب استفاده شود  و اندازه صحیح مصرف آن به وسیله دندانپزشک کودک مشخص می شود.این روش برای کودکانی انجام می شود که با پزشک همکاری ندارند.

آرامبخشی عمیق 

در این روش که توسط متخصص بیهوشی صورت می گیرد کودک به صورت کامل به خواب عمیق می رود اما همه اعمال حیاتی کودک مانند تنفس و بلع همچنان توسط کودک انجام می شود. این روش به شکل تزریقی صورت می گیرد و اجازه ی مداوا در مدت بیشتر نسبت به آرامبخشی خوراکی را دندانپزشک می دهد.

 

دندانپزشکی آرامبخشی کودک

ترمیم دندان کودکان با بیهوشی عمومی

آخرین راهی برای درمان کودکانی که به علت های گوناگون نمی توانند با دندانپزشک همکاری کنند، روش بیهوشی عمومی می باشد.در این روش علاوه بر اینکه کودک به صورت کامل برای انجام درمان در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد، می تواند در مدت زمان بیشتر و تعداد بیشتری از دندان ها (به صورت کامل) نسبت به روش های بالا انجام بدهند.در زمان بیهوشی بیمار سطح هوشیاری اش کم می شود. و اتفاقات حین عمل را در آینده به یاد نمی آورد ضمن اینکه هیچ دردری را احساس نمی کند و هیچ جنبش و تکانی انجام نمی شود. این اوضاع به دندانپزشک اجازه می دهد تا با خیالی آسوده و با تمرکز بیشتر کارهای لازم را انجام دهد.